cendawan tumbuh selepas hujan




Dengan nama Allah Tuhan pencipta alam..sesungguhnya kecantikan ini
adalah
kecantikanmu..subahanallah...
.
cendawan gah selepas hujan  namun layu  jika hujan berterusan dan kusam masa panas terik... adakah kita pun begitu???
Assalamualaikum.. rasanya sudah lama sy tak bergongsi apa yang saya lihat di sini..
ini ada sedikit bingkisan saya nak kongsi bersama... 
gambar ni diambil pada julai  lalu..sekadar mengisi masa terluang semasa cuti sem lepas..kawasan ni penuh dengan bermacam-macam jenis cendawan..bayangkan masuk kawasan ni rasa macam masuk ke dunia lain..macam-macam jenis.. saya pun tak pasti nama-namanya.. boleh makan ke tak kan? dunia cendawan...buat saya rasa sangat  teruja.. lalu nak ubat keterujaan saya ini, saya terus google..so saya pun taip cendawan...x banyak yang saya dapat yang ada cuma iklan tentang perusahaan cendawan je..kalau yang pengetahuan x de pun..."adakah masyarat kita  tak suka pada pengetahuan"..hmm..jadi bagi memenuhi keterujaan saya untuk mengetahui lebih lanjut pasal cendawan. saya pun google "mushroom" . wah!!! rupa-rupanya cendawan ni ada 14000 species..fuh!!!!3000 jenis yang boleh dimakan,dan 700 digunakan untuk 

cendawan ni nampak je menumpang kat kayu reput tapi khasiatnya 
perubatan ..banyak kan???
sekarang ni cendawan adalah yang paling diminati sebagai hidangan.kalau kat itali, cendawan adalah yang paling dicari...patutlah ramai orang mula usahakan tanam cendawan...
Tapi bagi cendawan liar atau dalam kata lain  yang tumbuh melata.. tak ramai yang ingin mengkaji tentangnya..ramai makcik- makcik dan pakcik-pakcik yang pesan  masuk hutan, kalau jumpa cendawan jangan makan sebarangan beracun!!saya pun x pasti cendawan yang saya snap gambar  ni boleh dimakan ke tak..selepas saya baca article dari http://www.femtalks.com baru saya tahu cendawan yang beracun sikit je kuantiti dia.cuma kurang dari 1% je.
cendwan yang boleh di  makan cuma 2 spesis je iaitu Tuberaceae, dan Terfeziaceae. Mereka kulat bawah tanah, yang tumbuh di bawah tanah, dan simbiosis mycorrhizal dengan tumbuh-tumbuhan tertentu..
andai kita adalah kerdil, sudah pasti kita akan lebih menghargai ciptaan tuhan ...melihat keindahan alam yang lebih mikro sifatnya..selama ini kita lebih  mengagumi benda yang besar-besar sje.kan??/?
kita lebih senang mendongak ke atas  melihat benda yang lebih besar dari kita dan mengaguminya dengan mengatakan" wah uniknya!!" sedangkan kaki memijak yang indah dan bernilai..hanya kerana  ianya kecil..
ironinya.. sikap manusia pada hari ini. terhadap kuasa , benda dan pengaruh....sama tak???/

perumpamaan bagai cendawan tumbuh selepas hujan....apa pendapat
 kaliaan???hehehe

Comments

  1. orang- orang greek gunakan cendawan sebagai makanan yang baik untuk tambah kekuatan semasa perang....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

tong sampah mesra alam..